Suomen arkeologisen seuran tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskyselyn (2023) tuloksia
DOI:
https://doi.org/10.61258/mt.152360Abstrakti
Suomen Arkeologinen Seura (SARKS) kartoitti vuoden 2023 aikana arkeologien näkemyksiä tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta päivitetyn kyselyn avulla, koska edellinen vastaava selvitys toteutettiin vuonna 2020. Silloin seuran hallitus laati kyselyn tulosten pohjalta tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman, jonka tavoitteena on edistää yhdenvertaisuutta ja tunnistaa mahdollisia piileviä rakenteita arkeologien työympäristöissä.
Vuoden 2023 kyselyyn vastasi 61 arkeologia tai arkeologian opiskelijaa. Siinä keskityttiin erilaisiin yhdenvertaisuus- ja tasa-arvoaiheisiin sekä työ- ja opiskeluyhteisöjen toimintaan. Kysely paljasti muun muassa, että yksinäisyyden kokemukset ovat yleisiä.
Lähdeviitteet
Barclay, K. 2021. Academic Emotions. Feeling the institution. Cambrige Elements Histories of Emotion and the Senses. https://doi.org.10.101/9781108990707
Bendels M. H. K, Müller R., Brueggmann D., Groneberg D. A. 2018. Gender disparities in high-quality research revealed by Nature Index journals. PLOS ONE 13(1): e0189136. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0189136
Heath-Stout, L. E. 2020. Who Writes about Archaeology? An Intersectional Study of Authorship in Archaeological Journals. American Antiquity 85(3): 407–426. https://10.1017/aaq.2020.28
Hengel, E. 2020. Publishing while Female. Are women held to higher standards? Evidence from peer review. <http://www.erinhengel.com/research/publishing_female.pdf> (Lu-ettu 13.10.2020)
Junttila, N. & Karlsson, L. 2024. Yksinäisyys. Lääkärikirja Duodecim 18.9.2024. Artikkelin tunnus: dlk01408. https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01408 (Luettu 12.11.2024)
Lipkin, S., Kirkinen, T., Äikäs, T. 2020. Suomalaisten arkeologien käsityksiä tasa-arvosta: Kyselytutkimustuloksia vuodelta 2020. Muinaistutkija 4/2020: 18–33.
Llorens, A., Tzovara, A., Bellier, L., Bhaya-Grossman, I., Bidet-Caulet, A., Chang, W. K. et al. 2021. Gender bias in academia: A lifetime problem that needs solutions. Neuron 109(13): 2047–2074, https://doi.org/10.1016/j.neuron.2021.06.002
Lukesova, H., Gomes, F. B., Ulanowska, A. & Nosch, M.-L. 2021. Gender and Inclusiveness Survey Report, November 2021. COST Action CA 19131. Europe through Textiles: Network for an integrated and interdisciplinary Humanities (EuroWeb), EuroWeb Repository, https://euroweb.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2021/11/Gender-Survey-Report_for-website.pdf (Luettu 12.11.2024)
Sorsa, T. & Rotkirch, A. 2020. Työ ja perhe ne yhteen soppii? Vanhemmuuden ja työn yhteensovittaminen suomalaisissa lapsiperheissä. Perhebarometri 2020. Väestöntutkimuslaitos, Katsauksia E43/2020. https://www.vaestoliitto.fi/uploads/2020/03/82d1c052-perhebarometri2020.pdf (Luettu 12.11.2024)
Thelwall, M., Bailey, C., Tobin, C., Bradshaw, N.-A. 2019. Gender differences in research areas, methods and topics: Can people and thing orientations explain the results? Journal of Informetrics 13(1): 149–169, https://doi.org/10.1016/j.joi.2018.12.002
Vettese, T. 2019. Sexism in the Academy. Women’s narrowing path to tenure. n + 1: Issue 34: Head case, Spring 2019. https://nplusone-mag.com/issue-34/essays/sexism-in-the-academy/?fbclid=IwAR1O8w2Y7OzGNSeD4mRuWJaXJ-I6zJxJysPcDBNafidEt4mx7CTsYphhDtE#rf12-11214 (Luettu 12.11.2024)
Äikäs, T., Lipkin, S., Kirkinen, T., Hemminki, N. 2023. Is there equality in Archaeology? A case study from Finland. R. Kiddey & W. R. Caraher (toim.) Archaeology as Festival. Virtual wanderings through festivalCHAT during Covid-19: 15–23. BAR international series 3120. https://doi.org/10.30861/9781407360539